Wit Hart Icoon
Roze Hart Icoon

Waarom stress en overgang niet samen gaan!

08-02-2022Blog

Stress is voor niemand goed en van langdurig stress kun je zelfs ziek worden. Maar stress tijdens de overgang zorgt ervoor dat je klachten nog erger worden.
Ik zal eerst uitleggen wat stress met je doet, lichamelijk en geestelijk.

Stress is vanuit de evolutie een hele nuttige emotie

Vroeger, als je moet rennen voor bijvoorbeeld een sabeltandtijger, was dat om te overleven.
Dus wat gebeurt er dan? Je lichaam gaat adrenaline aanmaken en na een paar minuten cortisol. Je bloeddruk gaat omhoog, je pupillen verwijden, je ademhaling gaat omhoog, je scant de omgeving om te zien waar je het beste heen kunt rennen om te overleven. Je verkeert in opperste staat van paraatheid.
Om dit allemaal te kunnen doen zet je lichaam een aantal processen op een laag pitje. Je hebt tenslotte alle energie nodig om te overleven.
De processen die worden uitgezet zijn je spijsvertering en het recyclen van je hormonen.
Na het rennen ga je de voorraad weer aanvullen om weer energie te krijgen voor als je straks weer moet vluchten. Het lichaam is op zoek naar zoveel mogelijk energie (calorieën) om weer aan te vullen.

En waarom is dit nu juist zo erg tijdens de overgang?

Helaas maakt het lichaam geen verschil tussen fysieke stress en mentale stress. Stress is stress.
Tijdens de overgang zijn je hormonen al uit balans zijn. En door stress raakt het nog meer uit balans en gaan je klachten verergeren.
Ook is een veel gehoorde klacht dat vrouwen aankomen tijdens de overgang. En wat je dan dus niet wilt is dat je spijsvertering op een laag pitje komt te staan, want dan kom je nog meer aan.
Plus dat je de behoefte krijgen om veel te eten want het lichaam moet zich weer voorbereiden op de volgende “aanval”. Alleen verbruik je geen extra energie, want de stress is mentaal. Dus en je spijsvertering staat op een laag pitje en je krijgt behoefte aan meer eten en het liefst afwisselend tussen zoet en zout.

Kortom; probeer zoveel mogelijk stress situaties te mijden en neem meer de tijd voor jezelf om te ontspannen.

Mocht je meer informatie willen of weten wat je eraan kunt doen, neem dan contact met mij op.

Laura

Overgangsconsulente