Wit Hart Icoon
Roze Hart Icoon

Overgang en yoga

22-03-2022Blog

Waarom zou je juist tijdens de overgang aan yoga moeten doen

Dat gezonde voeding, voldoende beweging en ontspanning bevorderlijk zijn voor je welzijn is natuurlijk algemeen bekend. In dit blog wil ik je vertellen waarom met name het beoefenen van yoga zo’n goed idee is, zeker wanneer je kampt met overgangsklachten.

Wanneer je in de overgang komt, kun je te maken krijgen met een hele rits aan nare verschijnselen.
Dit komt doordat de productie van oestrogeen afneemt en de hormoonhuishouding een nieuwe balans moet vinden. De mate waarin je hiervan hinder ervaart, verschilt per persoon, mede afhankelijk van leefstijl en gezondheid. Stress, roken, alcohol, te veel en slecht eten, een passieve leefstijl, het kan allemaal bijdragen aan een verergering van overgangsklachten.

yoga en de overgang

De moderne mens

De moderne mens brengt een steeds groter deel van zijn of haar leven zittend door, voorovergebogen voor het computerscherm.  We ervaren veel stress en bewegen minder.
We willen direct resultaat en raken daardoor snel ontmoedigd wanneer we na een stevige work-out nog geen droomlichaam in de spiegel zien. Wanneer dan ook nog eens de hormoonhuishouding schommelt, kunnen we vervallen in een negatieve spiraal.

Toch loont het zeer de moeite om je lichaam en geest goed te onderhouden. Je zult er snel genoeg de voordelen van ervaren. Onderzoek van Bailey * toont aan dat regelmatige lichaamsbeweging opvliegers kan verminderen, de stemming en slaapritme kan verbeteren, het lichaamsgewicht kan beheersen en vermoeidheid kan verminderen.

Wat yoga voor jou kan betekenen

Het mooie van yoga is dat je op een hele bewuste manier beweging en ademhaling combineert, waardoor je naast het verstevigen van de spieren tegelijk werkt aan fysieke en mentale balans. Door bewuste ademhaling in combinatie met de yoga-houdingen, stimuleer je namelijk niet alleen je spieren, maar ook je zenuwstelsel. Het zenuwstelsel werkt op zijn beurt weer nauw samen met de hormoonhuishouding. Het bevordert de doorbloeding en brengt je in het moment. De lijst met gezondheidsvoordelen is eindeloos! De activiteit in de amygdala neemt af tijdens yoga. Dit is het gebied in de hersenen waar we pijn en angst ervaren. Je komt dus helemaal tot rust. Tegelijkertijd neemt de doorbloeding in de prefrontale cortex toe. Dit gebied in de hersenen is betrokken bij het nemen van beslissingen en sociaal gedrag.

Ben je enthousiast geworden?

Je kunt op een hele laagdrempelige manier beginnen, bijvoorbeeld met een gratis online lesje Vinyasa flow yoga met Milou.
https://www.youtube.com/watch?v=fCxaHHKBEuE&t=1376s
Op deze manier besteed je op een rustgevende manier aandacht aan je lichaam en geest, terwijl je tegelijkertijd in beweging bent. Zeker het proberen waard!

* https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27163520/ (link naar het onderzoek)

Laura Diel

Overgangsconsulente